Světový den uprchlíků a můj den s Aj We-wej


Sedím ve vlaku na Masaryčku a na klíně mi pod krabičkou ovocného salátu leží nové číslo Respektu. Dočítám komentář Tomáše Lindnera ’Mimo realitu’, s kterým souhlasím, hrozně moc. Je to docela klasický. Uprchlíci. Kvóty. EU.
Naštěstí je však článek, na české prostředí poněkud netradičně, pojat jinak. Autor nenadává na zlou EU, nešílí z přívalu uprchlíků ani se nebojí kebabu v jídelnách. Docela realisticky shrnuje, že kvóty krizi nevyřeší, ale jsou částí spletitého systému, kterým se EU neuvěřitelně komplikované krizi snaží čelit. (Také zmínka, že do EU jsme dobrovolně vstoupili, a tudíž přijali nejen výhody, ale i pravidla, je na místě.) Jednoduše doporučuji si ho přečíst. 
Článek si označím, je totiž příznačný pro můj dnešní výlet. A pro dnešní den vlastně taky.




Potím se. Venku je 33 stupňů, ale my se rozhodli strávit dnešní dopoledne v galerii. Klimatizovaný Veletržní palác mě trochu vzpruží. U kasy nechávám sto dvacet korun za studentské vstupné, a tak se vydávám do rozlehlé místnosti, kterou napříč zaplňuje černý nafukovací člun plný stejně černých i nafouklých postav bez tváře, bez výrazu. Z prvního patra se nám naskýtá možnost vidět celou instalaci z jiného úhlu. Všímáme si, že mezi postavami zpříma sedícími na krajích člunu jsou naházené další nafukovací figuríny náhodně zaklíněné jedna do druhé v nepřirozených a zjevně nepohodlných polohách. Více úhlů pohledu je zkrátka nutností.


Čínský umělec Aj Wej-wej celou výstavu ’Zákon cesty’, která bude v Praze až do sedmého ledna, soustředí na dokumentaci a poukázání na strastiplné cesty a osudy uprchlíků, mezi které ve svém životě již jednou také patřil. Aj Wej-wej se proslavil zejména provokativními díly, která se znelíbila čínské vládě, a proto byl prohlášen za nepřítele státu. V sedmdesátých letech se přidal k avantgardnímu uskupení Hvězdy (Sing-sing), jejichž výstava byla na příkaz státu uzavřena. Později se odstěhoval do USA, kde se nechal inspirovat a začal se více zajímat o koncept readymade.

Výstava je mnohovrstevným, epickým ztělesněním stavu lidstva: vyjádření empatie a morálního znepokojení umělce tváří v tvář neutuchající, nekontrolované destrukci a krveprolití.[1] Procházím se po citáty pokryté zemi pod obřím člunem navrženým přímo pro budovu Veletržního paláce, kde byli shromažďováni židé za druhé světové války před jejich deportací, a tak tématu momentální výstavy dodává ještě větší hloubku. To ostatně podtrhuje i fakt, že je dvacátého června. Úterý. Normální den. Světový den uprchlíků.



Mezi citáty nacházím některé od Havla i Kafky. Název celé výstavy koneckonců odkazuje k pojetí Kafkova „zákona cesty (das Gesetz der Fahrt)“ Walterem Benjaminem jakožto „cesty plné neočekávaných zvratů a narušení, jež rozptylují náhodná spojení mezi východisky a cíli, přáními a jejich naplněním, ohlášením sdělení a jejich přijetím“. Posledních několik citátů se mi téměř nedaří přečíst, jelikož se musím krčit pod člunem, který se na této straně téměř dotýká země. Stísňující pocit.

V prvním patře mě nejvíce zaujme místnost připomínající second-hand. Na spoustě věšáků visí oblečení, které nosili uprchlíci v řecké vesnici Idomeni. Podlaha pod nimi je pokrytá zprávami o uprchlících, které Aj Wej-wej a jeho team sesbírali za několik let z náhodných zdrojů na internetu. Odosobněné mediální sdělení jsou v kontrastu s autentickými kusy oblečení. A tak se mlčky procházíme mezi věšáky. Soustředěně.


Když vycházím z galerie, tak mi zase jednou připadá trochu snazší si pod čísly a mediálními hesly typu ’vlny, masy či záplavy uprchlíků’ představit konkrétní lidi a jejich osudy, které se tolik liší od toho mého. Alespoň tedy zrovna teď. A nejspíš částečně i přes jeden z již zmíněných citátů „Recognize yourself in he and she who are not like you and me. / Poznej sám sebe v těch, kteří nejsou jako já a ty.“ (Carlos Fuentes) pro mě Světový den uprchlíků nabývá nového smyslu. A ve stopách oficiálního záměru tohoto dne se přidávám a šířím nějaké to povědomí o vědomí lidskosti.





[1] http://www.ngprague.cz/exposition-detail/aj-wej-wej/

Žádné komentáře:

Okomentovat