Jsem v Estonsku a nechápu

A je to. Nakládám hordy hadrů, kosmetiky a nějaké ty pánvičky, hrníčky, mističky do obřího kufru a cestou zasněženou Prahou se melancholicky naposled (na dlouhou dobu) rozhlížím. Pak už celá propocená pokládám „kufřík“ na pás a začínám se modlit, aby mi ho polské aerolinky někde neztratily. Mám tam celý svůj život, který teď na čtyři měsíce putuje i se mnou do Estonska. Tedy malé země na pro někoho východě pro druhého severu Evropy a pro mě prostě jen daleko od domova.



Cesta jde hladce, vyspím se při ní sladce a občas i napíšu matce. Konec rýmování. Do Tartu, které na několik měsíců obohatím svou přítomností (haha), přijíždím z Tallinnu po víc jak dvanácti hodinách na cestách. Koleje nacházím rychle a stejně rychle se na nich také ubytovávám. Naštěstí mají výtah.



Prázdno. To je první věc, která mě napadá, když vcházím do našeho „bytečku“, kde sdílím kuchyni a koupelnu s dalšími pěti holkami a pokoj s jednou z nich. Nikdo tu není. Nikdo mě nevítá. Vyhrnuju roletu a mžourám ven do tmy. Vůbec se neorientuju, na kterou stranu se vlastně dívám. V rohu okna je nalepená samolepka holčičky, která smutně vyhlíží z okna. To jsem teď asi já. Stejně jako to byl ten, kdo ji sem nalepil. Pořád čumím z okna a nechápu. „Čtyři měsíce,“ rezonuje mi v hlavě momentálně spíš jako nepředstavitelný prázdný pojem. Asi se tu poseru.


Jsem v pohodě. Náš byt se začíná plnit. První společná večeře u kulatého stolu s Američankou, Němkou, Italkou a Francouzskou mě naplňuje příjemným pocitem, že to tu přeci jen nějak zvládnu. Pochutnávám si na rozvařených těstovinách za dvacet centů a užívám si trochu toho „multikulti“ rozhovoru.

Mám tu kamarády. Teda alespoň jednoho určitě, protože mi už druhý den mého pobytu přijíždí kamarádka z Česka. Okamžitě zapadá do dynamického potkávání se s dalšími erasmáky, kteří stejně jako já bydlí na kolejích, moc se ještě neznají a nemají během takzvaného orientačního týdne, co dělat. Síla sociálních sítí mě drtí. Po pár hodinách mezi erasmáky si vypínám zvuk na mobilu, protože nové skupiny a chaty jsou terčem nekonečné palby otázek, poznámek, návrhů a oznámení. Moc to nečtu. Ale cítím se toho být součástí. Docela fajn pocit.


Vše jde pomalu. Usínání, čas, internet, zapamatovávání si jmen i naše parta zkoumající nové město. Začínám se pomalu orientovat v ulicích i v novém školním systému. Židle u mého pracovního stolu se mi zdá pohodlnější než na začátku.  Zvykám si. Na svém kalendáři neodškrtnu ani čtyři dny a už jedu na výlet do Tallinnu, kde nás provází můj kamarád. Bloumáme historickými ulicemi Tallinnu a ujídáme tradičně ochucené oříšky, protože jsou na ochutnávku zdarma. Z vyhlídky Tallinn působí trochu jako menší Praha, je plný věžiček i červených střech. Jen to moře v pozadí ho prozrazuje. A my se po asi stovce čajů, které nás trochu rozehřály, vydáváme k němu. Protože prostě moře.


Studený vítr mě šlehá do tváře a já se přes něj snažím dohlédnout až na Helsinki, které jsou zabořené kdesi za mořem v šedé neprostupné mlze. Již skoro vybitým foťákem kolem sebe bleskám (tedy bez blesku) do všech stran. Opuštěná hala a vyhořelý klub pár metrů od menšího přístavu můj foťák už vyčerpají natolik, že ho ukládám a začínám své okolí konečně zkoumat i bez objektivu.


Zpět do Tartu se vracíme pohodlným autobusem a s chutí se tam zas vrátit. Překvapuje mě, že mě vlastně blížící se začátek semestru těší. Scházíme se večer s pár lidmi a při svíčkách, čaji a sušenkách rozjímáme nad zítřejším dnem, kdy jde většina z nás poprvé na některý z předmětů. Nevím, co čekat. Nastavuji si budíka, škrtám na kalendáři další den a zalézám do postele. Čas utíká pomalu a já usínám rychle. Konečně.


Žádné komentáře:

Okomentovat