Nahota na talíři

„Zdálo se mi to celé divné. Chlápek se na mě začal lepit, cítil jsem jeho ztopořený penis, jak se mi otírá o zadek. Měl jsem na sobě šortky a tričko, a on mě začal zezadu osahávat. Tehdy jsem si uvědomil, že jde do tuhého. Měl jsem blbou pozici: seděl jsem vepředu na oslu, on byl vzadu ve výhodě. Snažil se mě líbat, prstit… no prostě všechno.“ I takto vypadá část popisku k fotografii od jednoho z nejžádanějších fotografů současnosti Juergena Tellera. Jeho výstava nazvaná Enjoy your life! právě zdobí zdi Rudolfina a bude tomu tak až do půlky března. 

Německý fotograf Juergen Teller, který se dostal poprvé do širšího povědomí díky jeho snímkům skupiny Nirvana, je známý pro svou provokativní neotřelost, kterou podtrhává hrou s kontrasty. Tomu všemu dává vyniknout zejména nevyvážená kompozice jeho fotografií společně s hrubým ořezem a agresivním bleskem.

Jeho fotografie působí jako soubor momentek, člověk má až pocit, že by to přeci zvládnul každý. Vyfotit pár žab, svou mamku v lese... Možná jen tu Kim Kardashian bychom těžko přemlouvali. Juergen ovšem své snímky pečlivě připravuje. Nehraje si jen s jednotlivými fotografiemi a autenticitou objektů, jež jsou na nich zobrazeny. Důležitým prvkem jeho výstav je i umístění jednotlivých snímků v prostoru a zejména pak mezi sebou. To je zřejmé i na výstavě Enjoy your life! v Rudolfinu. Každý snímek působí sám za sebe stejně jako zdánlivě záhadně funguje s fotografiemi umístěnými poblíž.

Momentky?

Asi nejvíce kontrastní a zřejmé je to u série fotografií s Kim Kardashian, Kanye Westem a Juergenem samotným. Juergen se v tomto případě nebál postavit do přímého kontrastu lesk života celebrity s ošuntělým, „obyčejným“ prostředím, které je všem nepolíbeným Hollywoodem tak důvěrně známé. Tím, jak absurdní se divákovi Kim opírající se o traktor nebo lezoucí v nablýskaném prádýlku po hromadě písku zdá, nám Juergen ukazuje, za jak vzdálený tomu našemu považujeme svět slavných. A že to vlastně funguje i opačně. Juergen se slávě vysmívá, ale vlastně ji i obdivuje, využívá její sílu. Byl to totiž právě on, známý a vlivný fotograf, který si na zámku Chateau d`Ambleville dovolil Kim s Kanyem fotit namísto v komnatách na ne zrovna honosných hromadách písku. Mezi fotky Kim a Kanyeho jsou zakomponovány snímky Juergena, který v osobitém ale poněkud komickém oblečku brázdí les.



Sám umělec se na svých fotografiích neobjevuje ojediněle. Na jednom ze snímků leží nahatý na oslu, tato fotka je doplněna delším textem, jehož část jsem zmínila na začátku tohoto článku. Juergen jako kdyby neodhaloval pouze svou nahotu fyzickou, ale skrz některé snímky také zprostředkovává divákovi pocit (možná pouze zdánlivý), že odhaluje také své vnitřní já. Ať už je to skrz příběh s oslem, snímky členů jeho rodiny v domácím prostředí či sérií, kde pro své fotografie používá talíře, jelikož příjmení Teller znamená v jeho rodném jazyce talíř.

Tellerova matka
Talíře
Juergen pracuje nejen s nahotou svou, ale také s nahotou jiných. Vagíny či penisy však na jeho fotkách působí až věcným dojmem. Nahota není zneužita pro prvoplánové upoutání pozornosti, spíše skrz ní Juergen poukazuje na část nás všech, která by neměla být opomíjena. Zároveň ji však spíše konstatuje, hraje si s ní, nežli by na ni upozorňoval a kladl ji do středu zájmu. Žena, která si nadzvedává sukni a je jí vidět celá vagína, tak ani v blyštivém oblečku nepůsobí provokativně, jako spíš lhostejně.


V prostorech Rudolfina pak celá Juergenova výstava Enjoy your life! dosáhla svého. Kontrast mezi honosnými místnostmi a syrovými snímky podtrhuje celou povahu výstavy. Juergen vyprovokoval návštěvníky se ve změti zdánlivé nahodilosti pokusit zorientovat. A to prostě baví.



















Žádné komentáře:

Okomentovat