Jak šťastnými býti

Včera jsem si koupila nejnovější číslo Nového Prostoru (NP), které se zabývá štěstím. A vlastně mě to donutilo o štěstí zase jednou popřemýšlet. Zaujala mě obzvláště myšlenka psychiatra Karla Nešpora, že víc mrkve nás šťastnějšími udělá, příliš mrkve už však nikoli.  (celý článek čtěte v NP číslo 490)

Gruzie
Období zkoušek pro studenty zpravidla nepředstavuje nejšťastnější období roku. Záleží však na tom, jak štěstí vlastně vnímáme. Za docela trefný pokus o definici „štěstí“ považuji to, že se jedná o prchavý okamžik, kdy se člověk cítí být vědomě nadšen či se z něčeho zrovna raduje. Tak štěstí označuje většina naší společnosti. Trvalému pocitu štěstí říkáme spíš „spokojenost“ a pojem „štěstí“ častěji přenecháváme dílčím radostem.

Jenže to je právě ono, jak dosáhnout toho vědomého pocitu trvalého štěstí. Již americký psycholog Albert Ellise tvrdil, že lidé časem přestali rozpoznávat rozdíl mezi katastrofou a drobným a pro život nepodstatným neúspěchem. Tak třeba právě ta zkouška, studenti se hroutí po prvním neúspěšném pokusu (ehm, já), ztrácí motivaci a drobný neúspěch se postupně transformuje do pocitů trvalého neštěstí či úvah o vlastní zbytečnosti. (opět já)

Mrtník

Ten samý psycholog také tvrdil, že negativní zážitky jsou nutné pro naši existenci, a proto bychom se jim neměli vyhýbat. A to zejména z toho důvodu, abychom byli následně schopní rozeznat, o jak moc zásadní neúspěch či špatný zážitek v našem životě se ve skutečnosti jednalo. Již filosof Hérakleitos (asi 500 př. n. l.) poukazoval na důležitost protikladů ve světě kolem nás, jelikož jsou to právě protiklady, které nám umožňují světu lépe porozumět. Zkrátka potřebujeme den, abychom znali noc, smrad, abychom si mohli vychutnat vůni a pocit neštěstí či smutku, abychom si mohli naplno uvědomovat pocit štěstí, spokojenosti či radosti. Ať si to každý pojmenuje po svém.

Takže podle této logiky, kterou již zná i každé malé dítě, jelikož je na ni důvtipně postavený animovaný film „V hlavě“, se (zjednodušeně) díky právě té jedné nezdařilé zkoušce můžeme radovat z té další úspěšné. (O v tomto případě nejspíš poněkud ochablé kauzalitě a jejích možných směrech raději uvažovat nebudu.)

Ukrajina, Volovec

Co nám dopomáhá si užívat jednotlivé úspěchy už tedy víme, ale co to trvalé štěstíčko? Jde o pocit sebeuspokojení, sebenaplnění? O peníze? O pocit, že jsme pro někoho důležití? Poznávání nového? Vážení si starého? O dílčí radosti, které nám dohromady poskládají zdání trvalé spokojenosti? Nebo je štěstí (jak se dnes hojně používá) opravdu jen rozhodnutí. Já vážně nevím a myslím, že ani s pomocí dějin filosofie na to nepřijdu. Asi si štěstí musí najít každý sám. Já si jen vzpomínám na tábor, kde jsem dělala vedoucí a druhačka Verunka se zlomenou nohou seděla na trávě a hledala čtyřlístky. „Já jsem ještě v životě čtyřlístek nenašla,“ řekla jsem jí a přidala se k ní ve hledání. „Já jsem jich našla nejmíň tisíc a možná ještě víc,“ usmála se na mě Verča, utrhla si trojlístek a jeden z jeho tří lístků opatrně rozpůlila na dvě půlky.

(zuz)


Žádné komentáře:

Okomentovat